روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و انتخاب بهترین رنگ
روانشناسی در طراحی لوگو
رنگ ها به دنیایی که در آن زندگی می کنیم جان بخشیده اند. رنگ ها توانایی ایجاد زیبایی ها و احساسات متفاوتی در انسان ها را دارند، همانطور که در مقاله اصول طراحی لوگو گفته ایم، که یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده لوگو می باشد. لوگوی برند مک دونالد را به رنگ قرمز و زرد تصور کنید. شاید اینطور به نظر نرسد اما برای طراحی لوگوی این برند با این رنگ ها فکر شده و فلسفه ای پشت این انتخاب نهفته است. اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو به حدی است که بسیاری از افراد دلیل جذب لوگو در نگاه اول را رنگ آن می دانند. بنابراین در انتخاب این عنصر مهم باید نهایت دقت را به خرج دهید، که برای شما مقاله ای در مورد رنگ شناسی و بهترین روش های انتخاب رنگ را گفته ایم که می توانید مطالعه فرمایید.
رنگ آبی در طراحی لوگو
آبی رنگی آرامش بخش است و با دیدن آن در لوگو اعتماد مخاطب جلب می شود. رنگ آبی طیف وسیعی از رنگ ها از آبی روشن تا سرمه ای را در بر می گیرد و می توان گفت محبوب ترین رنگ در بین همه رنگ ها است. بیشتر برند های بزرگ و معروف دنیا از رنگ آبی برای طراحی لوگوی برند خود استفاده می کنند، که این رنگ نشانگر موفقیت خود در جلب توجه مشتریان می باشد. در واقع این رنگ مفهوم ایمنی و تداوم در کار برای هر برندی است. آبی را می توان از فاصله دور تسخیص و شناسایی کرد، بنابراین بیشتر فرودگاه ها، پایانه ها و راه آهن ها از رنگ آبی برای تابلوهای راهنما استفاده می کنند.
کاربرد: آرم شرکت ها و برندهای تجاری، سازمان های حمل و نقل
مثال: پپسی، سامسونگ، اچ پی و فورد
رنگ قرمز در طراحی لوگو
در مورد لوگوی برند مک دونالد صحبت کردیم، یکی از رنگ های استفاده شده در این لوگو قرمز است. قرمز رنگ لذیذی است پس انتخاب این رنگ برای لوگوی رستوران و غذا مناسب است. رنگ قرمز بسیار محرک و نشاط آور است. همچنین این رنگ در لوگو و بسته بندی کودکان بسیار خوب عمل می کند زیرا به سرعت با مغز ارتباط برقرار می کند. رنگ قرمز توجه بیشتری را به خود جلب می کند و به همین دلیل است که لینک های قابل کلیک در سایت ها معمولا با رنگ قرمز مشخص می شوند.
پیشنهاد ما برای شما برای افزایش آگاهی خود در مورد لوگو، حتما مقاله لوگو چیست را مطالعه فرمایید.
کاربرد: رستوران لوگو، صنایع غذایی
مثال: Canon، نتفیلیکس و پوما
رنگ زرد در طراحی لوگو
زرد رنگی جذاب، با طراوت و شادی بخش است. استفاده از رنگ زرد در لوگو انرژی مثبت را به بینندگان منتقل می کند. زرد یکی از اولین رنگ هایی است که بلافاصله دیده می شود، به همین دلیل معمولا از تابلوهای زرد برای هشدار و اطلاعیه در راه ها و جاده ها استفاده می شود.
کاربرد: رستوران و فست فود
مثال: لوگوی نرم افزار اسنپ چت، بیک و آمازون
رنگ مشکی در طراحی لوگو
مشکی رنگی شیک و جذابی است و در مد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف رنگ های دیگر، مشکی همیشه محبوب است و نیازی به نگرانی در مورد خسته کننده بودن آن نیست. مشکی برای کاربران عالی و مدرن به نظر می رسد. همچنین نماد قدرت است و برند شما را قوی و معتبر جلوه می دهد.
کاربرد: لباس و مد برند، کالاهای لوکس و آرم
مثال: آدیداس، نایک، بنز
رنگ سفید در طراحی لوگو
رنگ سفید نماد خلوص، سادگی و حرفه ای بودن است و در لوگوی هر برندی قابل استفاده است. استفاده از رنگ سفید در لوگو، طراحی لوگو را تمیز و مرتب، ساده و جذاب می کند. استفاده از رنگ سفید در لوگوهای مدرن و ساده امروزی بسیار کاربردی و رایج شده است.
پیشنهاد ما برای مطالعه مشا: اتود در طراحی لوگو چیست؟
کاربرد: در اکثر لوگوها به عنوان فضای نگاتیو و قسمت نوشتن لوگو استفاده می شود
مثال: WWF
رنگ خاکستری در طراحی لوگو
یکی از دلایل استفاده از رنگ خاکستری در طراحی لوگو، سازگاری آن با هر رنگی است. بسیاری از برندها از رنگ خاکستری به عنوان جایگزینی برای مشکی استفاده می کنند. رنگ خاکستری نشان گر توانمندی خود و تسلط بر بازار می باشد، و این دلایل موجب شده است که کمپانی های و سازمان های بزرگ از لوگو خود با رنگ خاکستری در کارت ویزیت های خود استفاده و تبلیغات ها استفاده کنند.
مثال: کمپانی اپل، بنز، تویوتا
رنگ قهوه ای در طراحی لوگو
رنگ قهوه ای عنصر زمین است به همین دلیل با طبیعت ارتباط تنگاتنگی دارد و معتدل و آرامش بخش است. در طراحی لوگو، بسیاری از طراحان از رنگ قهوه ای برای نشان دادن مسئولیت و جدیت یک برند استفاده می کنند.
کاربرد: کار ساخت و ساز، طبیعت گردشگری، حمایت از آرم
مثال: L.V
طرح سبز است
رنگ سبز در طراحی لوگو
سبز رنگ طبیعت و سرسبزی است. رنگ سبز آرامش و امید، تولد دوباره و سلامتی است. هارا آرامش بخش است و همچنین نماد باروری است. با در نظر گرفتن طراحی یکی از نابی ها که رنگ سبز به انسان منتقل می شود، می توان گفت که این رنگ از بهترین رنگ ها برای لوگو است.
کاربرد: سازمان های مرتبط با محیط زیست، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، فناوری و مالی
مثال: استارباکس، اسپاتی فای
رنگ بنفش در طراحی لوگو
رنگ بنفش ترکیبی از شور رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی در عین حال است. از این رنگ بیشتر برای مصارف زیبایی و در بسته بندی برندهای لوکس و سلطنتی استفاده می شود.
کاربرد: آرم تجاری شیک و زیبا
به عنوان مثال: Yahoo، تویچ
رنگ نارنجی در طراحی لوگو
نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است، بنابراین دارای طراوت، انرژی و نشاط است که در دو رنگ زرد و قرمز وجود دارد. نارنجی بسیار جذاب است و مشتریان را به سمت برند شما جذب می کند. این رنگ پسند است و در کار جوانی که هدف آن جوانان موفق و مناسب هستند.
کاربرد: جوانان مرتبط با صنایع غذایی و تجارت
مثال: برند فانتا
رنگ طلایی در طراحی لوگو
رنگ طلایی ترکیبی از زرد پرانرژی و کرم خنثی است. این رنگ از دیرباز به عنوان یک رنگ درخشان استفاده می شود زیرا طلا یک فلز گرانبها است. رنگ طلایی نمادی از ثروت و قدرت است و همچنین توسط بسیاری از مردم استفاده می شود.
کاربرد: کسب و کار لوکس
ما در مقاله بهترین نرم افزار های طراحی لوگو را معرفی کرده ایم که می توانید مطالعه ای داشته باشید.
لوگوی چند رنگ
معمولا می گویند برای طراحی لوگو نباید از ۲-۳ رنگ بیشتر استفاده کرد، اما لوگوهای چند رنگ معروف هم در دنیا وجود دارند که بسیار موفق هستند، مثلاً لوگوی المپیک و لوگوی گوگل.
پس از طراحی لوگوی کلی برای برند و کسب و کار خود، مهم است که لوگو را در رنگ های مختلف تست کنید و به هر رنگی با دقت نگاه کنید و احساس کنید که از دیدن لوگو در هر رنگ یک احساسی به دست می آورید. همچنین اگر قصد دارید از چند رنگ در طراحی لوگوی خود استفاده کنید، مطمئن شوید که همه انواع رنگ ها را در طراحی لوگو خود اعمال کنید و سپس آن را نهایی کنید.
چگونه بهترین رنگ را برای لوگو انتخاب کنیم؟
پس از تشخیص روانشناسی هر رنگ، شناخت شخصیت خود مهم است تا با استفاده از این دانش، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.
این سوالات به شما کمک می کند تا برند خود را بهتر بشناسید:
آیا نام تجاری من مردانه است یا برای زنان در نظر گرفته شده است؟
جالبه یا جدی؟
آیا کالاها و محصولات لوکس من گران است یا ارزان؟
آیا برند Mera کلاسیک است یا مدرن؟
بینندگان محصولات و خدمات من در چه گروه و سنی هستند؟
پاسخ به این یکی از راههای دریافت سوالات انتخاب بهترین رنگ برای لوگوی شماست.
سخن نهایی لندگراف
همان طور که در مقاله ای های قبل تر به شما گفته ایم، لوگو اصلی ترین گام برای برند شدن می باشد، که باعث اعتماد سازی در مشتری هم می شود، ولی اصولی هم برای طراحی دارد، که باید رعایت شود، یکی از آن اصول ها رنگ شناسی برای طراحی لوگو است، که در این مقاله برای شما ها گفته شده است.
ممنون از تمامی کاربران که در این مقاله با لندگراف همراه شدید.
پرطرفدارترین های لندگراف: آموزش یوتیوبری، آموزش ولاگری، آموزش بلاگری
دیدگاهتان را بنویسید