راهنمای انتخاب پالت رنگی مناسب طراحی خود
رنگ ها یکی از ابزارهای مؤثر در برقراری ارتباط و به ویژه تأثیرگذاری اولیه هستند. وظیفه طراحان افزودن ویژگی های کاربرپسند به محصول یا پروژه در عین وفاداری به اهداف تجاری است. این کار کوچکی نیست و طراحان مسئول همه چیز هستند، از الگوها و پیمایش کاربر گرفته تا تایپوگرافی و انتخاب رنگ. بنابراین، باید بپرسید که چقدر زمان برای انتخاب یک پالت رنگ برای طراحی خود صرف می کنید؟ اکنون که درک نحوه عملکرد رنگ ها برای موفقیت ضروری است، برای اینکه در انتخاب پالت رنگی متخصص شوید، چه چیزی لازم است؟ در مقاله راهنمای انتخاب پالت رنگی مناسب طراحی خود از لندگراف قرار است، شما را با هر آنچه که در این مورد باید بدانید آشنا می کنیم.
پالت رنگی چیست؟
در دنیای دیجیتال، پالت رنگی طیف کاملی از رنگ ها است که می تواند بر روی صفحه نمایش یا هر رابط کاربری دیگری نمایش داده شود. در برخی موارد، این اصطلاح شامل مجموعه ای از رنگ ها و ابزارهای مورد استفاده در برنامه های طراحی و تصویرسازی می شود.
اگر می خواهید در مورد پالت های رنگی بیشتر اطلاعات داشته باشید، حتما به مقاله ای ما با نشانی پالت رنگی چیست؟ معرفی 20 تا از زیباترین پالت های رنگی یه سری بزنید.
آشنایی با تئوری رنگ برای اجرای یک پالت رنگی عالی
در اینجا می خواهیم با بررسی مبانی تئوری رنگ بحث خود را باز کنیم. بنابراین در این قسمت کمی در مورد تئوری رنگ ها صحبت می کنیم زیرا بهتر است قبل از هر چیزی با اصول اولیه بیشتر آشنا شوید.
تئوری رنگ چارچوبی برای اطلاع رسانی در مورد استفاده از رنگ در هنر و طراحی است. با کمک این تئوری می توان نحوه استفاده از پالت رنگ را تعیین کرد و انتقال موثر پیام طرح را در دو جنبه زیبایی شناختی و روانشناختی تسهیل کرد.
تئوری رنگ های مدرن عمدتاً بر اساس چرخه رنگ نیوتن است که او در سال 1666 پیشنهاد کرد. چرخ رنگ در واقع سه دسته رنگ را نشان می دهد:
رنگهای اصلی
رنگ های ثانویه
رنگ های سوم
بنابراین، اگر با این اصطلاحات آشنا هستید، دانش اولیه لازم از تئوری رنگ را دارید. ما همچنین به طور خلاصه این دسته بندی رنگ ها را در اینجا مرور می کنیم:
رنگ های اولیه: رنگ هایی که از ترکیب دو یا چند رنگ دیگر به دست نمی آیند. این رنگ ها عبارتند از قرمز، آبی و زرد.
رنگ های ثانویه: رنگ هایی که از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می آیند. این گروه شامل رنگ هایی مانند نارنجی و سبز است.
رنگ های سوم: رنگ هایی که از ترکیب رنگ اصلی با رنگ ثانویه حاصل می شود. بنفش، کهربایی و سرخ آبی در گروه رنگ های سوم قرار می گیرد.
تئوری رنگ مدرن
طراحان دیجیتال بیشتر با مدل رنگی RGB (قرمز، سبز و آبی) سر و کار دارند، در حالی که CMYK (فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه) چهار رنگ اصلی در صنعت چاپ کاغذ هستند.
تئوری رنگ شامل بحث در مورد تاریکی یا روشنایی یا مقادیر رنگ است. به عنوان مثال، می توانید با افزودن مقدار کمی رنگ سفید رنگ روشن تری ایجاد کنید، همانطور که با افزودن سیاه رنگ تیره تر ایجاد می شود. وقتی خاکستری را به رنگ اصلی، ثانویه یا سوم اضافه می کنید، در واقع یک تن ایجاد می کنید و اگر تن رنگ را کاهش دهید، روشنایی و شدت آن را کاهش می دهید.
نکته: وقتی رنگها، سایهها و تنها را اضافه میکنید، چرخه رنگ خود را گسترش دادهاید.
تئوری رنگ همچنین شامل روش چیدمان رنگ ها برای ایجاد یک الگوی رنگی است. به عنوان مثال، یک طرح رنگ تک رنگ تنها از یک رنگ در سایه های مختلف تشکیل شده است.
اصطلاحات رایج در تئوری رنگ
بررسی اصطلاحاتی که طراحان برای کار با رنگ ها باید بدانند خالی از لطف نیست. برای این منظور اصطلاحات زیر را انتخاب کرده ایم:
رنگ: رنگی که هر چیزی دارد، مانند آبی یا قرمز.
کروما: درجه خلوص هر رنگ، یعنی عدم وجود رنگ های سفید، سیاه و خاکستری در آن رنگ خاص.
Rate (Value): روشنایی یا تیرگی رنگ را نمایش می دهد.
اشباع: از این لغت برای اشاره کردن ضعف یک رنگ به کار برده می شود.
تن: با افزودن خاکستری به رنگ خالص ایجاد می شود.
سایه: با افزودن رنگ مشکی به رنگ خالص ایجاد می شود.
رنگ: با افزودن رنگ سفید به یک رنگ به دست می آید.
تاثیر چرخه رنگ در طراحی پالت های رنگی
تئوری رنگ به طراح کمک می کند تا از رنگ ها منظم تر و ظریف تر در کنار هم استفاده کند. این تئوری فراتر از تعیین این است که کدام رنگ ها بیشتر قابل مشاهده هستند. در اینجا موضوع علم مطرح است و چرخه رنگ محور اصلی تئوری رنگ است.
امروزه چرخه رنگ به هنرمندان و طراحان کمک می کند تا ترکیب رنگ های هماهنگ را پیدا کنند. باید گفت که در واقع چنین امکانی با تکیه بر روابط هندسی حاکم بر چرخه فراهم می شود.
به عنوان مثال، الگوی رنگ سه گانه از سه رنگ با فاصله مساوی در چرخه رنگ تشکیل شده و ترکیبی جسورانه ایجاد می کند. اما الگوی رنگ چهارتایی شامل چهار رنگ با فاصله مساوی در چرخه رنگ است. بنابراین اگر رنگ هایلایت با رنگ های روشن تر اطراف می خواهید، می توانید از این الگو استفاده کنید.
چگونه هماهنگی رنگ ها را در ایجاد یک پالت رنگ رعایت کنیم؟
هارمونی رنگ استفاده از ترکیب رنگ به گونه ای است که از نظر زیبایی شناسی جذاب و چشم نواز باشد. هارمونی رنگ یک هنر و همچنین یک علم است، علمی که می تواند برای یک طراح یا هنرمند مبتدی کمی ترسناک باشد. به هر حال وقتی به کمک ابزار این علم را بشناسید به تاثیرگذاری آن در سادگی قوانین آن پی خواهید برد.
مفهوم هارمونی رنگ بر اساس چرخه رنگی است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. برای ایجاد هارمونی باید به رنگ های سرد و گرم توجه ویژه داشت. رنگهای سرد شامل آبی، سبز و بنفش هستند، در حالی که رنگهای گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی هستند.
رنگ های سرد ملایم و آرام هستند، اما رنگ های گرم پرانرژی و خشن هستند. بنابراین، زمانی که طرح رنگ و هارمونی رنگی خود را ایجاد می کنید، باید حال و هوا و احساسی را که می خواهید منتقل کنید در نظر بگیرید. پس از آن می توانید دمای رنگ های خود را انتخاب کرده و هارمونی مورد نظر را ایجاد کنید.
در مورد دمای رنگ نیز باید این نکته را اضافه کنیم که رنگ هایی مانند سیاه، خاکستری و سفید به عنوان رنگ های خنثی شناخته می شوند.
انواع مختلف پالت رنگ چیست؟
پالت های رنگی متنوعی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. در این بخش از مقاله شما را با 4 نوع پالت رنگی مختلف آشنا می کنیم:
پالت رنگ تک رنگ
سایه ها و عمق های مختلف یک رنگ خاص. در واقع، این ساده ترین طرح رنگ ممکن است، زیرا همه رنگ ها از یک رنگ خاص مشتق شده اند. بنابراین، نمی توان از این پالت رنگ برای ایجاد یک الگوی خشن و ناخوشایند استفاده کرد. طراحان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر از پالت تک رنگ به درستی استفاده نکنند، ممکن است طراحی خسته کننده و غیر جذابی داشته باشند.
پالت رنگ مشابه
این پالت ها از یک رنگ اصلی و رنگ های پیرامونی آن در چرخه رنگ ایجاد می شوند و معمولا بهترین گزینه برای بیان ثبات و یکپارچگی در طراحی هستند. همچنین کار با این پالت ها آسان است زیرا تفاوت زیادی بین رنگ ها وجود ندارد. شما در این حالت با کمک کنتراست باعث می شود، که حواس پرتی کاربر از محتوا کم شود، و تقاوتی در سایه ایجاد شود.
پالت رنگ مکمل
این پالت رنگی متشکل از رنگ های مکمل یا متضاد در چرخه رنگ (مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی و غیره) است. اگر می خواهید حس تعادل را به شما منتقل کنید، این پالت ها انتخاب بسیار خوبی هستند. همانند پالتهای مشابه، افزودن رنگها و سایهها میتواند به تأثیر این الگوها بیفزاید.
به این ترتیب می توانید از ایجاد تضادهای بسیار برجسته جلوگیری کنید. چنین تضادهایی زمانی ظاهر می شوند که دو رنگ متضاد در کنار یکدیگر قرار گیرند و باعث خستگی چشم شوند.
پالت رنگ سه گانه
سه رنگ که در چرخه رنگ از یکدیگر فاصله دارند (مانند قرمز، زرد و آبی). پالت رنگ سه گانه الگویی با تنوع بالاتر ایجاد می کند. البته این پالت نیاز به برنامه ریزی و آزمایش های بیشتری دارد، زیرا رنگ های متضاد زیادی را شامل می شود.
چگونه یک پالت رنگ را انتخاب کنیم
طراحان در طول زمان با طرح ها و پروژه های جدید و متنوع سر و کار خواهند داشت. در هر پروژه طراحی جدید، لازم است که مخاطبان هدف طراحی خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برنامه شما قرار است در مقابل میلیون ها نفر باشد. بنابراین تنوع در طرح ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
به عنوان مثال، طراحی بنر فروشگاهی که برای سال نو تخفیف های ویژه ارائه می کند، با طرحی که برای کارت دعوت تولد یک کودک 8 ساله استفاده می شود، بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که تشخیص تفاوت همیشه به این راحتی نیست و باید توجه ویژه ای داشته باشید.
بنابراین، بهتر است قبل از شروع مدتی به برنامه هدف خود فکر کنید. به این ترتیب فرآیند انتخاب پالت رنگ مناسب را نیز تسهیل خواهید کرد. ما به شما پیشنهاد می کنیم، تا به توصه های ما در بخش زیر توجه فرمایید:
برای انتخاب پالت رنگ، به مفهوم، تم و سبک توجه کنید
تعدادی از رنگ ها به طور سنتی با مضامین خاصی همراه هستند. به عنوان مثال، در فرهنگ غربی، زمانی که از جمعه سیاه یاد می شود، رنگ سیاه که معمولا با زرد و قرمز ترکیب می شود، به ذهن خطور می کند. در مثالی دیگر، قرمز و سبز نقش اصلی را در صحنه های کریسمس ایفا می کنند.
بنابراین نتیجه می گیریم که اگر مفهوم روشن باشد به راحتی می توان به رنگ های اصلی دست یافت. اما اگر رنگ خاصی برای یک مفهوم وجود نداشته باشد (یا چندین احتمال وجود دارد) چه باید کرد؟ در چنین مواردی، باید پیامی را که میخواهید از طریق طرح منتقل کنید، در نظر بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که کدام رنگ برای هدف شما مناسبتر است.
توجه داشته باشید که سبک نیز نقش مهمی دارد. در واقع، این سبک است که پالت رنگ شما را تعیین می کند. پس نکات اساسی در مورد استایل را فراموش نکنید.
مخاطبین هدف را برای انتخاب پالت رنگ شناسایی کنید
به عبارت دیگر، باید بپرسید که هدف شما از این طرح چیست؟ فرض کنید در حال طراحی کارت ویزیت هستید. طبیعی است که انتخاب رنگ با توجه به مخاطب هدف متفاوت خواهد بود.
به عنوان مثال، آیا می خواهید طراحی شما برازنده و رسمی باشد یا ظاهر دلپذیرتر و جذاب تری را ترجیح می دهید؟ این رنگ ها هستند که چنین تفاوت هایی را ایجاد می کنند.
در انتخاب پالت رنگ ریسک کنید
اگر طراح با تجربه ای هستید، می دانید که اصالت بهترین راه برای برجسته کردن طرح های شماست. بنابراین، از کلیشه ها دوری کنید و رنگ های مختلف را امتحان کنید. به این فکر کنید که چگونه ممکن است به یک طرح جالب و متفاوت دست پیدا کنید.
مثلا قرار نیست در کارت دعوت عروسی خود از رنگ های صورتی یا آبی استفاده کنید. بهتر است فراتر از قوانین مرسوم فکر کنید.
2 تا از بهترین سایت های انتخاب پالت رنگی
امروزه دسترسی به انواع پالت های رنگی کار سختی نیست. در این بخش بهترین سایت هایی را که می توانید برای انتخاب پالت رنگ خود استفاده کنید را معرفی می کنیم:
وب سایت COLOR HUNT (WWW.COLORHUNT.CO)
یک پلت فرم رایگان است که هزاران پالت رنگ پرطرفدار را در اختیار طراحان قرار می دهد. جستجو در سایت Color Hunt یک راه ایده آل برای افزایش پالت رنگ (تقریبا) نامحدود شما است. بنابراین، می توانید از آن برای پیدا کردن پالتی که به بهترین وجه با هدف شما مطابقت دارد استفاده کنید.
وب سایت COOLORS.CO (WWW.COOLORS.CO)
Coolors ابزاری است که توسط طراحان پیشرفته برای ایجاد الگوهای رنگی (بسیار سریع) استفاده می شود. اپلیکیشن iOS این ابزار نیز موجود است و می توانید از آن علاوه بر پلاگین های Adobe برای نرم افزارهای Photoshop و Illustrator استفاده کنید.
طراحان می توانند در میان هزاران پالت رنگی در این جامعه جستجو کنند، پالت های مورد علاقه خود را از هر کجا ذخیره کرده و در طرح های خود استفاده کنند. برای این منظور فقط باید یک فرآیند چند مرحله ای را با چند کلیک انجام دهید.
ما در مقاله ای مجزا به شما کاربران 10 تا از بهترین سایت های انتخاب ترکیب رنگ آنلاین را معرفی کرده ایم که می توانید مطالعه کرده و با سایت های انتخاب پالت رنگی بیشتر آشنا شوید.
سخن نهایی لندگراف
ما در این مقاله از لندگراف شما را راهنمایی کردیم که چگونه یک پالت رنگی مناسب طراحی های خود را استفاده کنیم، و در نهایت به شما 2 تا از بهترین سایت های انتخاب پالت رنگی را معرفی کرده ایم که شما با این وب سایت ها می توانید پالت های رنگی مخصوص خود را طراحی کنید.
محبوب ترین های لندگراف: بهترین و برترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک – چرا باید فتوشاپ را یاد بگیریم؟
دیدگاهتان را بنویسید