تجربه کاربری (UX) چیست؟ آینده تجربه کاربری UX
امروزه در دنیای فناوری اطلاعات و اینترنت، داشتن اطلاعات کافی در مورد چنین مواردی بسیار مهم است. به عنوان مصرف کننده و تولید کننده، همه ما باید مهارت های دیجیتال خود را بهبود بخشیم تا بتوانیم مناسب ترین محصولات را برای عرضه یا مصرف انتخاب کنیم. یکی از مفاهیمی که امروزه بیشتر مورد تحقیق و استفاده قرار می گیرد، تجربه کاربری یا UX است. شاید تا به حال نام این اصطلاح را نشنیده باشید و ندانید که تجربه کاربری (UX) چیست؟ شما برای طراحی سایت هم می توانید از زبان برنامه نویسی html استفاده کنید، و هم از وردپرس استفاده کنید، که برای این که بدانید کدام بهتر است می توانید مقاله html یا وردپرس را مطالعه کنید.
تجربه کاربری ux چیست؟
قبل از پرداختن به موضوع اصلی طراحی تجربه کاربری، سردرگمی کلی را در سر برطرف کنید. شاید برای بسیاری از ما دانستن چنین مفهومی چندان موثر نباشد، اما در بیشتر موارد داشتن اطلاعات کافی در مورد یک موضوع بسیار بهتر از نداشتن ایده یا تعریف دقیق در مورد آن است. بیشتر افراد امروزی در فضای اینترنت و و فضای مجازی فعال هستند، و اگر نتوانید سایت ها و یا نرم افزار های بد را از خوب تشخیص ندهید، سرعت و کارایی شما به شدت کاهش می یابد.
در اصل تجربه کاربری به معنی میزان راحتی کاربران در سایت و یا اپلیکیشن شما می باشد، که یک کاربر برای استفاده از یک چیز و دسترسی آسان برای رسیدن به هدف چه کار های را باید انجام بدهد، که شما باید نوعی تجربه کاربری طراحی کرده باشید، که کاربر راحت تر به مقصد خود برسد، که بهش تجربه کاربری گفته می شود.
سوال مهم در مورد UX
اگر شغل شما شامل اینترنت و محصولات اینترنتی باشد، این مشکل مهم تلقی می شود. بنابراین، به عنوان کاربران و شنوندگان محتوای اینترنتی و فناوری دیجیتال، لازم است دانش و آگاهی خود را به روز و آنلاین نگه داریم. حالا من این سوال را مطرح می کنم و به مفهوم طراحی تجربه کاربری نگاه می کنم. دوباره به برنامه یا وب سایت برگردید، چه عناصری باعث می شود از محصول استفاده کنید؟ به عبارت دیگر، به نظر شما مزایای محصولات دیجیتال چیست؟
شاید در پاسخ به این سوال، سرعت ناوبری سایت، اندازه فونت، رنگ پس زمینه، موقعیت مکانی سایر قسمت های سایت یا اپلیکیشن، استفاده از عناصر و عناصر مرتبط برای سردرگمی کاربر، در دسترس بودن روش های ارتباطی، سهولت خرید یا ثبت سایت یا اپلیکیشن. کوتاه شدن مراحل تعامل در برنامه را ذکر کنید. این یکی از ویژگی هایی است که در محصولات دیجیتال در ذهن شنوندگان باقی می ماند و تجربیات منفی یا مثبت را برای آنها به ارمغان می آورد.
تاریخچه UX چیست؟
فردریک وینسلو تیلور اولین فردی در تاریخ است که تجربه کاربر را در طول تحقیق ارزیابی می کند. موضوع اصلی این پژوهش تحلیل ارتباطات و تعامل بین کاربران و ابزارها بود. همانطور که گفته می شود، اولین مطالعه بشر بود، ولی اصطلاح تجربه کاربری برای نخستین بار، توسط شخصی به نام دونالد نورمن در سال های 1990 ابداع شد و با سرعت زیادی گسترش یافت. در آن زمان، مرزهای تعریف UX محدود به محصولات دیجیتال بود و تمام رفتارها، نگرش ها و احساسات کاربران با استفاده از یک سیستم، محصول یا خدمات خاص مورد بررسی قرار گرفت.
اگر به تعریف UX دقت کرده باشید: «تجربه کاربری فرآیند افزایش رضایت مشتریان یا کاربران از محصول یا خدماتی است که استفاده میکنند»، باید از خود بپرسید که چرا این تعریف محقق میشود. به عبارتی چه چیز هایی باعث می شود که ux باعث رضایت کاربر یا مشتری های خود شده و باعث تعامل گرفتن با سایت یا خرید از سایت ما می شود.
مفهوم UX چیست؟
به نقل از ویکی پدیا: تجربه کاربری که اغلب به اختصار UX نامیده می شود، مفهوم تجربه کاربر را با استفاده از یک محصول یا خدمات خاص به شیوه ای حرفه ای بررسی می کند. به بیان ساده تر، UX اثر یا تأثیری است که در ذهن کاربر باقی می ماند. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که چنین مفهومی فقط برای دنیای دیجیتال و محصولات آن کاربرد دارد، اما اینطور نیست. زیرا تجربه کاربری در تمامی کارهای روزمره و روتین نقش مهمی دارد.
به عنوان مثال، هنگام ورود به یک مجموعه ورزشی یا باشگاه، رفتار پرسنل مختلف، تعداد دستگاه ها، امکانات رفاهی، هزینه و کیفیت خدمات به طور قابل توجهی بر تجربه و روحیه شما تأثیر می گذارد. بنابراین تجربه و رضایت کاربران و مشتریان به خدمات و محصولات دیجیتال محدود نمی شود. اکنون که با این بخش آشنا شدید، باید به سراغ سابقه تجربه کاربری بروید.
پیشنهاد ما برای شما: اسکچ چیست؟
مثال هایی برای درک بهتر تجربه کاربر
مثال های خاص در این قسمت از مقاله می تواند برای درک بهتر این سوال که UX چیست بسیار مفید باشد. در حین استفاده از یک وب سایت یا اپلیکیشن به دلیل نداشتن برخی ویژگی های مثبت و منفی مانند سرعت پایین و پایین آپلود محتوا یا عدم هماهنگی آیکون های مختلف، سایت را می بندیم و سپس آن را می بندیم. کاربرد. آن را از گوشی یا کامپیوتر خود حذف کنید. اگر بپرسید که چرا دیگر از خدمات این سایت یا نرم افزار استفاده نمی کنید، پاسخ شما این خواهد بود که از عملکرد آنها کاملا ناراضی هستید.
بسیاری از سایت های اتوماسیون اداری در کره این وضعیت را دارند، بنابراین مردم به سختی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. اگر راه های دیگری برای انجام یک سرویس وجود دارد، مانند مراجعه حضوری به دفتر اداری، مردم این روش را ترجیح می دهند، اما ردیابی کار در خانه و آنلاین را دوست ندارند. به نظر شما علت اصلی چنین حوادثی چیست؟
همه دلیل هایی که باعث شده است تجربه بدی از یک اپلیکیشن و یا وب سایت داشته باشیم، و در ذهن خود داشته باشیم، در همین حوزه تجربه کاربری می باشد. به طور کلی، تمام احساساتی که یک کاربر در رابطه با تعامل و ارتباط با یک محصول دیجیتال تجربه می کند، نقش تعیین کننده ای در ارتباط بعدی آن محصول با کاربران و مخاطبان دارد. تا کنون سعی کرده ایم از طریق مثال ها و سوالات مختلف، یک ذهنیت کلی در مورد تجربه کاربری بدست آوریم. اکنون برای درک بهتر مفهوم UX به سراغ تعریف این اصطلاح می رویم.
چه عواملی بر تجربه کاربری یا UX تاثیر می گذارد؟
بر اساس تحقیقاتی که در مورد این موضوع انجام دادیم، 3 عامل اصلی بر این موضوع تأثیر میگذارند:
بهبود قابلیت استفاده
سهولت استفاده یا دسترسی
تعامل دلپذیر بین کاربر و محصول
کلید اصلی ماندن در بازار و به دست آوردن سهم قابل توجهی در بین مصرف کنندگان، حفظ روابط بلندمدت با مشتریان و کاربران است. به عبارت دیگر، اگر برند ها بخواهند یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنند، ابتدا باید بتوانند این معیار ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. تا بعد از وفادار شدن کاربر به به برند شما، تضمینی می توانید، فروش خود را تجربه کنید. برای تحقق هر دوی این بخشهای تعامل، یک اصل وجود دارد که تولیدکنندگان و تامینکنندگان همیشه باید در نظر داشته باشند: طراحی کاربر محور یا طراحی تجربه کاربر محور.
طراحی تجربه خوب مستلزم توجه به ویژگی های هر کاربر است. این آشنایی برای هر دو طرف مفید خواهد بود، زیرا به شما کمک می کند تا بیشتر و بهتر از احساسات، عادات رفتاری، ویژگی های شخصیتی و مدل های ذهنی کاربر آگاه شوید. در این مزیت، هم محصولات و هم خدمات به درستی ارائه می شود و مشتریان بیشتری را برای ما به ارمغان می آورد و کاربران از خرید محصول یا خدمات راضی و احساس خوبی دارند.
پیشنهاد ما برای مطالعه شما: ادوبی ایکس دی چیست؟
کمک به افزایش نرخ تبدیل
یکی دیگر از مزایای UX در کسب و کار افزایش نرخ تبدیل است. رابطه بین نرخ تبدیل و UX چیست؟ به عنوان مثال، زمانی که یک وب سایت را برای یافتن یک محصول یا خدمات خاص جستجو می کنیم، و زمانی که یک یا دو وب سایت دیگر در همان زمینه را مرور می کنیم، همه این تجربیات را تجربه کرده ایم. در نهایت یکی از این وب سایت ها به دلیل طراحی مناسب و مراحل نه چندان پیچیده توجه ما را به خود جلب کرد.
این تفاوت ها در درازمدت صدها مشتری را به سمت سایتی بهتر و جذاب تر سوق می دهد. به محض ورود به سایت انتخابی احساس بهتری خواهید داشت زیرا تجربه کاربری مناسبی برای این سایت طراحی شده است.
پس از تکمیل خرید می توانید سایت را جستجو و ذخیره کنید تا بعدا در قسمت لینک انتخاب شده به آن مراجعه کنید. برخلاف این سایتها، سایتهایی وجود دارند که از ابزارهای مختلف بهطور هوشمندانه برای دور کردن مشتریان استفاده میکنند. مراحل متعدد، شکل پیچیده، عدم در دسترس بودن قطعات لازم، عدم نیاز به دریافت اطلاعات از کاربر، در یک کلام بهترین استفاده سایت نیست.
رابطه بین تجربه کاربر و تجربه کاربر
همه ما قبول داریم که ما انسان هستیم و این ویژگی بیش از هر زمان دیگری در دنیای آنلاین مشهود است. در فضای آنلاین، اکثر فرآیندها از نظر مردم تازگی دارند و اجرای این فرآیندها برای بسیاری از افراد جالب نیست. به همین دلیل باید تلاش کاربر برای درک نحوه تعامل با فرآیندهای مختلف و محصولات دیجیتال امروزه به حداقل برسد تا مخاطب در این مرحله این انرژی را مصرف نکند.
بنابراین یکی از مزایای تجربه کاربری یا UX به حداقل رساندن تلاش کاربر برای درک فرآیندهای مختلف یک محصول مانند وب یا اپلیکیشن و افزایش رضایت کاربر است. بنابراین راه های زیادی برای بهینه سازی وب سایت و اپلیکیشن مورد نظر شما وجود دارد، اما ابتدا باید روی دو اصل اساسی در دنیای تجربه کاربری تمرکز کنید. از آنجایی که این دو اصل اساس شکل گیری UX هستند، اگر این دو اصل را بدانید، می توانید بهینه سازی هدفمندتری انجام دهید.
اولین اصل ساده کردن کار و کاهش مراحل است تا کاربر به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
هرچه استفاده از محصول آسانتر باشد، مشتری ارزشمندتر میشود و در مورد ادامه استفاده از محصول (مثلاً برنامه یا وبسایت) مطمئنتر میشود. خود را در جایگاه کاربر تصور کنید و ببینید کاربر جدید به چه چیزی نیاز دارد و به چه نوع دسترسی نیاز دارد. لطفاً این مجوز دسترسی را ارائه دهید تا مشتریان گیج نشوند یا کل محدوده محصول را برای یافتن یک مورد خاص مرور نکنند.
ساده سازی و کاهش مراحل برای انجام فرآیندهای مختلف در همه انواع کارها یکسان است. برای مثال، فرقی نمیکند که این پلتفرم خدماتی مانند مناقصه آنلاین ارائه میکند یا اینکه بستری برای جمعآوری و مرتبسازی دادههای کاربر به کاربر است.
پلتفرم و سرویس شما هر چه باشد، اولاً باید نیاز کاربر را به طور کامل برآورده کند و ثانیاً تعامل خوبی با مخاطب برقرار کند تا ارتباط اولیه حفظ شود و کاربر دوباره به سراغ شما بیاید. به این واقعیت توجه داشته باشید که اگر مشتریان یا کاربران به خواسته خود نرسند ناامید خواهند شد. بنابراین باید به موقع از این اتفاق جلوگیری کنیم و تنها راه جلوگیری از آن، به اشتراک گذاشتن تجربه کاربری با اصول طراحی محصول است.
طراحی تجربه کاربری یا رابط کاربری؟
در چند سال گذشته بسیاری از افراد توجه ویژه ای به رابط کاربری داشته اند، اما اکنون شاخص های مهم تری وارد عرصه توسعه محصول دیجیتال شده است. این UX یا تجربه کاربری است. بسیاری از سایت ها و برنامه هایی که قبلا فقط به طراحی محصول و جذابیت بصری اهمیت می دادند، اکنون باید به فکر ارائه تجربه کاربری بهتر باشند.
اما چرا؟ پاسخ روشن است. مسیر ناوبری و تجربه کاربر در سایت مهمتر از جذابیت بصری است. همانطور که قبلا ذکر شد، مهم است که جزئیات به خوبی برای کاربران توضیح داده شود تا مراحل ثبت نام یا خرید در سایت تا حد امکان ساده باشد و یا کاربر احساس سردرگمی بین عناصر دیگر نداشته باشد.
شما برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رابط کاربری چیست؟ را مطالعه کنید.
بهبود رضایت کاربر برند از طریق طراحی UX
مطمئناً یکی از اهداف بلندمدت رقابتی ماندن در بازار و حفظ ذهن مشتری است. برای رسیدن به این هدف ابتدا باید یک مشکل مهم یعنی تجربه کاربری را حل کنیم. این مقوله در موضوعات مختلفی از جمله موفقیت برند، جلب اعتماد مشتریان و شنوندگان به برند، تعامل و ایجاد ارتباط بلندمدت با سازمان و افزایش تعداد برندها در ذهن مخاطب تاثیر بسزایی دارد.
یکی از نکات مهم برند، تعامل مستمر و منسجم با مشتریان است که باعث تقویت فعالیت مشتری و منجر به وفاداری طولانی مدت مشتری می شود. بنابراین در این قسمت لازم است به مشکلات حفظ کاربر توجه ویژه ای شود. درست است که ایجاد شغل در بحث اهمیت تجربه کاربری مهم است، اما چگونه می توان مشتریان را پس از تبدیل دوباره به خرید ترغیب کرد؟
آینده تجربه کاربری
تقریباً همه مردم از تأثیرات عجیب فناوری بر زندگی ما در این عصر آگاه هستند. تصور نمی کردیم که بتوانیم از طریق اپلیکیشن تاکسی و غذا سفارش دهیم. برخط. همانطور که فناوری و اینترنت همچنان وارد زندگی ما می شود، می توان انتظار داشت که UX به تکامل و بلوغ خود ادامه دهد زیرا این تجربه کاربر و UX است که باعث می شود افراد با محصولات مختلف تعامل داشته باشند.
تجربه کاربری برنده و بازنده این نوع محصولات رقابت با استارت آپ ها شده است و با توجه به بازار داغ کسب و کار آنلاین و استقبال مردم مسیری منطقی برای آشنایی با طراحی UI و UX و تخصص در این زمینه است.
نتیجه گیری نهایی
این مقاله به چیستی UX اشاره کرد و اهمیت تجربه کاربری را معرفی کرد. طراح تجربه کاربری باید تمام نیازها، عواطف و احساسات کاربر را بداند و بر اساس این مسائل به کاربر خدمات ارائه دهد. بدین ترتیب می توانید اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب کرده و تاثیر بسزایی در سئو سایت داشته باشید و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید.
ممنون که تا انتهای مقاله با لندگراف همراه شدید.
پر طرفدارترین آموزش های سایت ما: آموزش فتوشاپ – اموزش یوتیوبری – آموزش ولاگری
دیدگاهتان را بنویسید