8 گام مهم برای طراحی اوصولی لوگو
امروزه طراحی لوگوی به یاد ماندنی برای هر کسب و کاری ضروری است. یک لوگوی به یاد ماندنی ابزاری موثر در دست یک بازاریاب برای ایجاد هویت برند قابل اعتماد برای مشاغل است. اما اصول اولیه زیادی برای ایجاد یک لوگوی منحصر به فرد وجود دارد. اگر طراحی لوگو به خوبی طراحی شده باشد، آنگاه لوگو می تواند تجارت را افزایش دهد. با ما همراه باشید تا ۸ مرحله مهم و اساسی اصول طراحی لوگو را توضیح دهیم.
ابزارهای بصری زیادی وجود دارد که کسب و کارها در نظر دارند ارائه کنند. این ابزارها شامل لوگو، بروشور، کارت ویزیت، وب سایت، اپلیکیشن موبایل، بسته بندی، تراکت و … می شود اما لوگو از همه مهمتر است. لوگو به مشتری کمک می کند تا محصول شرکت شما را در یک نگاه تشخیص دهد.
و اگر در مورد می خواهید در مورد لوگو اطلاعات زیادی به دست آورید، می توانید مقاله لوگو چیست ما را مطالعه کنید.
چرا باید اصول طراحی لوگو را رعایت کنیم؟
لوگو برای ترویج کسب و کار در دنیای رقابتی امروز بسیار مهم است. کسب و کار شما باید با شرکت های معتبر و همچنین نوآوران رقابت کند. درست است که یک برنامه بازاریابی مناسب ضروری است، اما مهارت های ارتباط بصری به همان اندازه مهم هستند. با کمک ابزارهای بصری مانند لوگو، کسب و کارها می توانند ارتباط فوری با مخاطب برقرار کنند.
باید بدانید و موافق باشید که اداره یک کسب و کار در دنیای پر رقابت امروزی کار آسانی نیست. بر اساس گزارش ها، 80 درصد از مشاغل کوچک در سال اول تعطیل می شوند. بقیه دو تا سه سال دیگر از بازار محو خواهند شد. فقط تعداد انگشت شماری از مردم می توانند خودشان را اداره کنند.
اما کدام کسبوکارها شکست میخورند و کدامها موفق میشوند؟ دیده شده است که شرکت هایی که تلاش مضاعفی می کنند و برای تقویت هویت برند خود تلاش می کنند در بازار موفق هستند. کسانی که به برندسازی اهمیت نمی دهند، محکوم به شکست هستند.
برقراری ارتباط بصری خوب با مردم برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است. بنابراین، کارآفرینان امروزی بر ایجاد یک ارتباط بصری منحصر به فرد تاکید دارند.
اما در طراحی یک لوگوی خوب و مناسب قوانین و اصولی وجود دارد که در ادامه اصول طراحی لوگو را می خواهیم بررسی کنیم.
اصول طراحی لوگو
لوگو بخش مهمی از هر کسب و کاری در بازار است که بسیاری از رقبا در تلاش برای جذب مشتری هستند. لوگو به یک ابزار بازاریابی موثر برای انتقال محصولات و خدمات شرکت به مشتریان هدف تبدیل شده است. اما این مزایا تنها زمانی وجود خواهند داشت که طراحی لوگو حرفه ای باشد. در ادامه به معرفی چند اصل طراحی لوگو می پردازیم.
عمده لوگو ها را با ایلوستریتور و فتوشاپ طراحی می کنند، که می توانید محتوا های (فتوشاپ چیست؟) و (ایلوستریتور چیست؟) را مطالعه کنید.
1) ماندگاری طولانی در ذهن کاربر
یکی از نکته های اصلی طراحی لوگو این است که پس از یک بار دیدن باید به راحتی آن را به خاطر بسپارید. چرا؟ زیرا معمولاً هیچ کس بیشتر از یک نگاه وقت خود را برای دیدن لوگو صرف نمی کند.
مانند هر نماد، لوگو باید به معنای چیزی منحصر به فرد باشد و به راحتی قابل یادآوری باشد. به عنوان مثال، با دیدن یک لوگو، شخص باید بتواند به سرعت عناصر اصلی آن را توصیف کند. به عنوان مثال، “این سه دایره به هم متصل هستند” یا “این یک سگ با استخوان است.” لوگوی پیچیده، شلوغ، با قطعات و قطعات زیاد یا عناصر ریز و درشت در هم تنیده، به راحتی برای مخاطب قابل درک نیست و در نتیجه به سرعت توسط او فراموش می شود.
2) سادگی لوگو در کنار حرفه ای بودن
یکی از اصول طراحی لوگوی خوب یک مفهوم ساده است. بهترین لوگو لوگوی است که به مخاطب درک فوری و واضحی از تمیز و بدون درهم و برهم بودن لوگوی شما را بدهد را به مخاطب القا کند. به طور کلی، ساده تر بهتر است. سادگی موثرتر می باشد. به یاد داشته باشید که لوگوها به روش های مختلف، در پلتفرم های مختلف و در قالب ها و اندازه های مختلف استفاده می شوند، بنابراین جزئیات پیچیده از بین می روند.
یک لوگوی قوی دارای عناصر کمی است که هر کدام به راحتی قابل تشخیص هستند و می توانند در انتقال آنچه می خواهید بگویید نقش داشته باشند. اگر عناصری در لوگوی شما وجود دارد که به طراحی کلی کمک نمی کند، آنها را کنار بگذارید. بنابراین مهمترین اصل در طراحی لوگو این است که طراحی لوگو تا حد امکان پیچیده و ساده باشد. طراح باید مطمئن شود که مخاطبان تجاری می توانند پیام را از طریق طراحی لوگو درک کنند.
یک لوگوی پیچیده با رنگها، فونتها و عناصر تزئینی زیاد میتواند حواس بیننده را پرت کند و طراحی ساده نیازی به توضیح تخصصی ندارد و حتی بیننده معمولی میتواند بلافاصله پیام لوگو را درک کند.
3) بروز و امروزی بودن لوگو
“مدرن” به معنای “امروز” است، اما آنقدر “امروز” نیست که تا پنج سال دیگر لوگوی شما مضحک به نظر برسد. یکی از نکاتی که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنید، تفاوت بین مدرن و مد روز است. “روند” چیزی است که امروزه بسیار محبوب شده و در مدت کوتاهی (معمولاً در عرض چند روز) از مد می افتد. از سوی دیگر، روندهای مدرن کمتر فراگیر هستند و خطوط کلی دارند. یک لوگوی مدرن ویژگی های بی انتها را در جزئیات غیر ضروری نشان می دهد.
یک لوگوی مدرن به این معنی است که باید معاصر باشد، اما نباید منعکس کننده روندهای روزمره باشد، تا شرکت مجبور نباشد پس از از بین رفتن این روندها، لوگوی خود را تغییر دهد. برای این کار، خوب است یک رویکرد کلی مدرن اتخاذ کنید و از عناصر، رنگها و حروف مدرن استفاده کنید. برخی از لوگوها در طول زمان تغییر چندانی نکرده اند، فقط به گونه ای بهینه شده اند تا مدرن تر به نظر برسند، اما طراحان عناصر ضروری خود را حفظ کرده اند. به عنوان مثال می توان به لوگوی شرکت های معروفی مانند یو پی اس، استارباکس و برگر کینگ اشاره کرد.
4) چند منظوره بودن لوگو
کسب و کار شما از لوگوها در سطوح مختلف استفاده می کند. این سطوح می توانند به اندازه تمبر یا محصولات تبلیغاتی مانند خودکار کوچک باشند. اگر جزئیات لوگوی شما به وضوح در چاپ قابل مشاهده نیست، پس باید لوگوی خود را دوباره طراحی کنید.
طراحی لوگوی شما می تواند پیچیده باشد. توصیه می شود عناصر ناخواسته را حذف کنید. اگر رنگ ها و خطوط زیادی وجود دارد، و اضافی هستند را حذف کنید.
همچنین اگر قرار است لوگوی بیلبورد شما بر روی یک سطح بزرگ به عنوان بخشی از طراحی بیلبورد ظاهر شود، باید از نظر اندازه و ابعاد متناسب باشد. برای مثال لوگو نباید از یک طرف کشیده شود. از شبکه طراحی برای سفارشی کردن طرح استفاده کنید. این روش به ایجاد تعادل مناسب بین عناصر مختلف لوگو کمک می کند.
لوگوی شما به روش های مختلف و در مکان های مختلف استفاده خواهد شد. مثلا:
• طراحی تی شرت، کلاه، کیف و بسته بندی
• خودکار، جا کلید و بطری آب
• بنرهای افقی یا خیلی عمودی
• سیاه و سفید در پس زمینه (در صورت لزوم، از طراح خود بخواهید که لوگو را سیاه و سفید طراحی کند تا نیازهای شما را برآورده کند)
5) استفاده درست از انواع رنگ ها در لوگو
توجه داشته باشید که طراحی لوگوی شما باید جذاب باشد. استفاده هوشمندانه از رنگ ها می تواند ظاهری منحصر به فرد به لوگوی شما بدهد. رنگ ها توانایی منحصر به فردی در برانگیختن احساسات دارند. به عنوان مثال، وقتی رنگ قرمز را می بینیم، احساس پرخاشگری، عشق، انرژی و اشتیاق می کنیم.
این بدان معناست که اگر کسب و کار شما مربوط به آن دسته از محصولات یا خدماتی است که نسل جوان را هدف قرار می دهد، پس از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کنید. رنگ آبی با هوش و دوستی مرتبط است، بنابراین در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین و غیره استفاده می شود. صورتی نماد نرمی است و معمولاً در هر چیزی که مربوط به محصولات زنانه مانند لباس یا کفش است استفاده می شود. رنگ زرد امید و طراوت و سبز رنگ طبیعت و سلامتی است.
بنابراین از چنین ترکیب رنگی استفاده کنید که بتواند احساسات مورد نظر را برانگیزد. این احساسات یا عواطف پیامی هستند که می خواهید از طریق لوگو به مشتریان هدف خود منتقل کنید.
شما با استفاده از رنگ ها، می توانید از لوگوی خود داخل اینفوگراف هم استفاده کنید، که اگر علاقه ای داشته باشید، می توانید محتوای اینفوگرافیک چیست را مطالعه کنید.
6) طرح سیاه و سفید لوگوی برند
امروزه همه افراد به فکر طراحی لوگو برای برند خود هستند، و از رنگ های متنوعی در طراحی های خود استفاده می کنند، که این رنگ ها باعث جذابیت لوگوی شما می شود، ولی این رو هم باید در نظر داشت که در 60 درصد جاها نیاز به یک لوگوی سیاه سفید می باشد.
امروزه وقتی می خواهید، در سطح شهر خود با پخش تراکت، و یا تبلیع برند خود در روزنامه هستید، حتما باید یک نسخه ای سیاه سفید داشته باشید، زیرا در برخی از این تبلیغات نمی توان از لوگوی رنگی خود استفاده کرد، ولی در بعضی جاها می توانید از لوگوی رنگی استفاده کنید، ولی هزینه های چند برابری خواهد داشت، به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم لوگوی رنگی هم داشته باشید.
7) در نظر داشتن میراث برند
هنگام طراحی لوگوی جدید برای یک برند موجود، همیشه میراث برند را در نظر بگیرید. بسیاری از برندها به دنبال طراحی لوگوی جدید هستند تا به مشتریان خود نشان دهند که با گذشت زمان تکامل یافته اند یا لوگوی خود را ساده تر و خاطره انگیزتر کنند.
با این حال، بسیاری از طراحان درگیر استراتژی سادهسازی میشوند و فراموش میکنند که این برند سابقهای زیادی دارد. شما نمی توانید به طور کامل لوگوی قدیمی را نادیده بگیرید و نمی توانید پیام و هدف برند آن را نادیده بگیرید.
8) اصل بودن لوگو
با یک جستجوی سریع می توانید لوگوی شرکت های فعال در حوزه کاری خود را بیابید، شباهت های آنها را بررسی کنید و از طراحی لوگوهای مشابه خودداری کنید. به عنوان مثال در صنعت اینترنت و مخابرات شاهد لوگوهایی هستیم که از اشکال گرد و عناصر مرتبط با تکنولوژی استفاده زیادی می کنند. برای مثال در صنعت دندانپزشکی معمولا بیشتر لوگوها دارای عناصری مانند دندان و لبخند هستند.
استفاده از این عناصر منطقی است زیرا آنها به راحتی به شما می گویند که شرکت ها چه می خواهند، اما اگر این کار را انجام دهید، لوگوی شما در سیل لوگوها گم می شود و نمی توانید به راحتی توجه مخاطب را به خود جلب کنید.
سخن نهایی لندگراف
در این محتوای مفید به اصول طراحی لوگو پرداختیم. برای اینکه لوگوی خود را به آنچه می خواهید تبدیل کنید، ابتدا باید ارزش و معنای برند خود را برای مشتریان و مخاطبان خود درک کنید. سپس، با پیروی از اصول طراحی که پایه و اساس برخی از بهترین لوگوهای جهان است، نمادی خواهید داشت که نشان دهنده هویت برند شماست. یک لوگو هرگز نمی تواند شامل همه چیزهایی باشد که یک شرکت ارائه می دهد، اما یک لوگوی خوب چیزی خاص را بیان می کند که با مخاطب هدف شما طنین انداز می شود. اگر به خدمات طراحی لوگو نیاز دارید، می توانید از شرکت معتبری مانند افراگرافیک کمک بگیرید. این شرکت با داشتن تیمی از کارشناسان و متخصصان گرافیک بهترین انتخاب برای شما برای طراحی لوگوی شرکتتان است.
مرسی از شما که تا انتهای مقاله ای اصول طراحی لوگو با ما همراه شدید.
دیدگاهتان را بنویسید