وبینار چیست؟ فرق وبینار و سمینار
وبینار چیست؟
از سوی دیگر، مخاطب نیز میتواند بدون نیاز به خروج از منزل یا هر جایی که حضور دارد، با استفاده از رایانه، دسکتاپ یا لپتاپ یا حتی تلفن همراه در وب شرکت کند.
وبینارها اغلب مربوط به امور تجاری و بازرگانی هستند و به عنوان یک استراتژی در راه تقویت اعتبار یا گسترش روابط مورد استفاده قرار می گیرند. در عین حال، به خصوص اگر یک تیم کاری بین المللی دارید، ممکن است بخواهید به جای برگزاری جلسات گروهی با مشارکت داخلی، یک وبینار فیزیکی و وبینار برگزار کنید.
مزایای وبینار
وبینارها نه تنها امکان تعامل بهتر و بیشتر بین میزبان و شرکت کنندگان را فراهم می کند، بلکه به ایجاد و تقویت روابط بهتر بین شرکت کنندگان و یکدیگر کمک می کند. بلکه میتوانیم جلسات جاری و آتی را بر اساس بازخوردهای دریافتی بهبود ببخشیم.
امکان به اشتراک گذاری و نمایش صفحه نمایش رایانه شما و همچنین دوربین وب برای ارتباط چهره به چهره بهتر با مخاطب در وب وجود دارد.
احتمال سوال پرسیدن از مخاطبان و پاسخگویی سریع و همچنین شرکت در نظرسنجی که روشی موثر برای حفظ و افزایش توجه شرکت کنندگان در طول وب تلقی می شود.
هر وبینار را می توان ضبط کرد و سپس به عنوان یک محصول دیجیتال (به عنوان مثال یک کلاس یا کارگاه آموزشی) برای اهداف دیگر در طول مسیر استفاده کرد.
با حذف بسیاری از هزینه های اضافی مانند هزینه های میزبانی، هزینه های امنیتی و مواردی از این دست، هزینه های انجام شده برای میزبانی وب هاست کمتر خواهد شد. ضمناً معمولاً برای برگزاری سمینار نیاز به هماهنگی با برخی سازمان های مرتبط نیز وجود دارد، اما برگزاری سمینار نیازی به چنین هماهنگی نخواهد داشت.
به دلیل عدم محدودیت فضا، می توانید شرکت کنندگان بسیار بیشتری در هر وب سایت داشته باشید.
انواع وبینار: آیا وبینارها باید به صورت زنده برگزار شوند؟
پخش زنده وب: همانطور که اشاره شد، پخش زنده اینترنتی به صورت زنده و زنده پخش می شود و بنابراین امکان تعامل بهتر و بیشتر را فراهم می کند. زیرا مخاطب می تواند در هر زمانی که بخواهد سوال بپرسد و بلافاصله یا با فاصله کم پاسخ مورد نظر را دریافت کند.
وبینارهای از پیش ضبط شده: این وبینارها قبلاً برگزار شده اند و معمولاً به صورت تکراری به انتخاب مخاطبان جدید برنامه ریزی می شوند. بنابراین امکان گفتگوی زنده و پاسخگویی سریع به سوالات مخاطب وجود نخواهد داشت. برای مدیران وبسایتهایی که از قبل ثبتنام کردهاند، میتوانید پخش مجدد را چندین بار مشاهده کنید تا همه بتوانند در زمان مناسب ثبتنام کرده و به محتوا دسترسی داشته باشند.
استفاده از وبینار در کسب و کار | چگونه از وبینار با هدف بهبود کسب و کار استفاده کنیم؟
1.کمک گرفتن از وبینار به عنوان یک ابزار حرفه ای بازار یابی و فروش
2. ارائه محتوا به صورت رایگان و بدون تبلیغات برای توسعه رابط
معمولاً در پایان هر وبینار سعی می شود تمایل خاصی برای خرید محصول یا خدمات در مخاطب ایجاد شود، اما به جای انجام این کار، می توان وبینار را بدون تبلیغات و صرفا برای غنی سازی آدرس های ایمیل ارزشمند برگزار کرد. در این حالت تمام کارهایی که مخاطب برای حضور در وب باید انجام دهد با یک آدرس ایمیل ثبت می شود. هدف اصلی در این نوع وبینینگ تمرکز بر فروش به جای ایجاد ارزش از طریق اثبات تخصص و توسعه روابط است.
3. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده
دیگر ایده ای که خیلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از وبینار برای پاسخ دادن به سوالات کاربران یا همان برگزاری جلسات پرسش پاسخ می باشد، که در مورد محصول خود و خدماتی که ارایه می دهند می باشد.پاسخ می دهید. این نوع وب برای مشاغل محصول محور (فیزیکی یا مجازی) مفیدتر خواهد بود. علاوه بر این، می توانید نحوه عملکرد محصول یا نحوه استفاده از آن را نیز مرحله به مرحله توضیح دهید.
شما می توانید از این نوع وبینار به عنوان فرصتی برای انتقال مشتریان بالقوه از مرحله شک یا امتحان محصول به مرحله خرید استفاده کنید. جدای از این، شما می توانید از این طریق فروش بیشتری (upsell) انجام دهید و مخاطب را به خرید محصولات و خدمات بهتر و گران تر تشویق کنید.
برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای دریافت ایده و نظرات مردم در مورد محصولات فعلی یا آینده نیز بسیار سودمند خواهد بود و می توان از بازخوردهای دریافتی جهت و جهت کسب و کار را تعیین کرد. علاوه بر این، وقتی مخاطب متوجه شود که شما در فعالیت های خود نقشی دارید، نه تنها در خرید، بلکه در تبلیغ برند به اطرافیانتان، تمایل بیشتری نیز خواهید داشت.
4. برگزاری جلسات آموزشی یا راهنمایی زنده
اگر کارمندان شرکت شما در شهرها و کشورهای مختلف حضور دارند، می توانید با برگزاری یک وبینار، نحوه استفاده از نرم افزارهای جدید، رویه های استاندارد شرکت و موارد مشابه را به آنها آموزش دهید و همچنین آنها را در جریان آخرین اطلاعات و تغییرات قرار دهید. . . به دلیل اینکه امکان نظارت بر وب وجود دارد، برخی از اعضای تیم تمایلی به شرکت ندارند زیرا می توانید فایل ویدیویی را برای آنها ارسال کنید تا بعداً از مطالب استفاده کنند. مشابه این موارد، شما همچنین می توانید وبینارهای آموزشی را برای مخاطبان و مشتریان بالقوه خود ترتیب دهید.
5. انجام محاسبه
به گونه ای دیگر مصاحبه در قالب پخش اینترنتی انجام می شود تا مخاطب با حضور در پخش اینترنتی با میزبان و مصاحبه شوندگان ارتباط برقرار کند. در این صورت با دعوت از یک کارشناس یا چهره شناخته شده و ایجاد امکان سوال و تعامل می توانید برای مخاطب ارزش قائل شوید.
چگونه یک وبینار برگزار کنیم؟
نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از برگزاری وبینار در نظر داشت. در ادامه به شرح این نویسندگان ضروری می پردازیم.
پیشنهاد ما برای افزایش اطلاعات شما: جلوه های ویژه چیست؟
ساختار یک وبینار
مدت وبینار اغلب بین 45 تا 60 دقیقه است و ساختار اغلب به این ترتیب است که میزبان موضوعی خاص را معرفی می کند، پرسش و پاسخ را طی می کند و در نهایت با یک طرح فروش (سخنرانی کوتاه برای ترغیب مخاطب به خرید) به پایان می رسد. ).
بنابراین ابتدا باید یک موضوع خاص برای وب سایت خود پیدا کنید. این موضوع باید مورد توجه مخاطبان شما باشد، پس بهتر است نگاهی به سوالات رایج مشتریان و فالوورهای فعلی خود بیندازید و ببینید چه موضوعات و موضوعاتی بیشتر مطرح می شود.
پس از تعیین موضوع، باید محتویات آن را مشخص کنید و سپس با استفاده از برنامه هایی مانند پاورپوینت، مجموعه ای از اسلایدها را برای آن بسازید. مطمئن شوید که باید یک برنامه بازاریابی برای تبلیغات اینترنتی نیز داشته باشید. به عنوان مثال، در این روش می توانید از ایمیل، شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و پول تبلیغات استفاده کنید. پس از پرداختن به این جزئیات، می توانید به سراغ مسائل فنی بروید.
2. ملزامات فنی
مسائل فنی که برای میزبانی وبینار باید رعایت شود شامل موارد زیر است:
پلتفرم اشتراک گذاری وبینار
یکی از اولین مراحل فنی، انتخاب پلتفرم یا وب سرور است. خوشبختانه در این زمینه کمبودی وجود ندارد و گزینه های بسیار متنوعی (از پلتفرم های رایگان تا پر هزینه) در دسترس است.
تقریباً همه پلتفرمهای پولی ویژگیهای تعاملی مانند چت زنده، نظرسنجی و قابلیتهای اشتراکگذاری را برای نمایش و میزبانی وب به انتخاب شما ارائه میکنند. جدای از این، این امکان نیز در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید کانال وب را کنترل کرده و زمان بندی آن را تنظیم کنید. قیمت هر سرویس عمدتا بر اساس تعداد شرکت کنندگان در وب سایت تعیین می شود.
البته اگر بودجه محدودی دارید می توانید از قابلیت پخش زنده در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله یوتیوب نیز استفاده کنید. یکی از اساسی ترین مشکلات این پلتفرم این می باشد، که این پلتفرم فقط برای به اشتراک گذاری وبینار ها ساخته نشده است، و این امر باعث می شود، محدودیت هایی خاصی را به وجود بیاورد.
دوربین ها
چیز دیگری که به آن نیاز دارید یک دوربین است تا مخاطب بتواند شما را ببیند. به این ترتیب امکان ایجاد ارتباط بهتر و نزدیکتر با مخاطب هدف فراهم می شود و برند شما رشد شخصیت می دهد.
اگر دوربین مناسبی در دسترس ندارید، می توانید از لپ تاپ خود استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که لپ تاپ داخلی شما کیفیت و امکانات چندانی ندارد. علاوه بر این، می توانید از دوربین یا وب کم USB استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر موقعیت دوربین داشته باشید. توجه داشته باشید که کیفیت تصویر در وب بسیار مهم است و داشتن تنظیمات بیشتر در دوربینی که انتخاب می کنید می تواند عامل مهمی در جذابیت و بهتر شدن آن باشد.
میکروفون
میکروفون ابزار دیگری است که برای هدایت وب به آن نیاز خواهید داشت. در اینجا نیز مانند یک دوربین، شما گزینه های مختلفی در دسترس دارید که می توانید با توجه به بودجه و تمایل خود انتخاب کنید. فقط حواستان باشد که میکروفن های داخلی به دلیل کیفیت پایین و نویز بالا در هر صورت گزینه مناسبی محسوب نمی شوند.
ارتباط اینترنتی
سرعت اینترنت نقش مهمی در سلامت روان و کیفیت اینترنت شما خواهد داشت. در حالت ایده آل، سرعت دانلود و آپلود بین 4 مگابیت در ثانیه و ترجیحاً 15 مگابیت در ثانیه است.
سرعت اینترنت خود را با ابزارهایی مانند SpeedTest.net تست کنید و در صورت لزوم با ISP خود در مورد افزایش آن صحبت کنید.
3. نحوه پیوستن به وبینار
روش ارتباط مخاطبان شما به پلتفرمی که انتخاب می کنید بستگی دارد. استفاده از برخی از این پلتفرم ها مستلزم دانلود و نصب نرم افزاری است که معمولاً در اندازه کوچک است و سپس مراحلی به نام ثبت نام را طی می کند. در بعضی از وبینار ها، قبل از شروع وبینار باید به کاربر لینکی برای شرکت و یادآوری وبینار ارسال شود، که تنها راه ورود به جلسه وبینار هم همین لینک ها می باشند به خاطر داشته باشید که هر پلتفرمی را که انتخاب می کنید، ابتدا مستندات یا راهنمای ویدیویی آن را به دقت بررسی کنید و با تمام پیش نیازهای لازم برای حضور کاربران در وب آشنا شوید.
4. پیگیری پس از وبینار
و در نهایت پس از اتمام وبینار، وضعیت افرادی که علیرغم ثبت نام در وبینار شرکت نکرده اند، درج شود. برای مثال، شما امکان این را دارید که ویدیوی وبینار را ضبط کرده و به وب سایت میزبان ارسال کنید، و زمانی را برای تماشای کاربران انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر وب سایت شما بر روی فروش متمرکز است، می توانید یک ایمیل برای آنها یا حتی همه مخاطبان خود ارسال کنید که حاوی یک پیشنهاد ویژه و یک یادآوری در کنار آن است و فرآیند خرید را برای آنها نیز آسان می کند.
علاوه بر این، پس از پایان وب، همچنان باید بتوانید از آنچه به دست آورده اید، بهره برداری کنید. به عنوان مثال، می توانید آن را با مخاطبان خود در همان کانال هایی که برای تبلیغ وب سایت خود استفاده می کنید به اشتراک بگذارید یا از محتوای آن در قالب های دیگر مانند زنجیره های ایمیل، کتاب های الکترونیکی و دوره های آموزشی استفاده کنید.
نکاتی برای افزایش کارایی و بهره وری
دیدگاهتان را بنویسید