تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری در چیست؟
تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری در چیست؟ برای همه ما تا به حال پیش آمده است که در اینترنت جستجو کنیم و وارد یک سایت جدید شویم. اما نمیتوانیم محتوایی را که دنبال میکنیم پیدا کنیم یا نمیدانیم چگونه به صفحات شعبه دسترسی داشته باشیم. شاید جذابیت سایت گرافیکی ما را تشویق کند تا کمی بیشتر برای یافتن محتوایی که مشاهده کرده ایم، صرف کنیم. اما بعد از چند دقیقه حتما سایت را ترک خواهیم کرد. در این مثال چیزی که ما را در سایت نگه داشت رابط کاربری (UI) بود که به معنی طراحی زیبا و جذاب بود و چیزی که ما را از دسترسی به آن باز داشت تجربه کاربری (UX) بود که به درستی طراحی نشده بود.
پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین نرم افزار های طراحی رابط کاربری را مطالعه کنید.
تجربه کاربری و رابط کاربری دو روی یک سکه هستند و هیچ کدام به تنهایی کار نمی کنند. کارشناسان سئو برای نشان دادن این دو عبارت، نمونه های وب سایت خوبی دارند. یکی از معروف ترین نمونه ها بدن انسان است. به نظر او هر محصولی که ارائه می شود مانند بدن انسان است. همانطور که بدن انسان از استخوان ها، اندام ها، رگ ها و … تشکیل شده است، محصول یا محل یا هر پدیده دیگری نیز محدود به نیاز است. نوشتن کد، اجرای کد صحیح و حذف اشکالات احتمالی همه مراحلی هستند که در طراحی UX پیش می روند. هر چیزی که ظاهر بدن را زینت می دهد، آن را اصلاح می کند، رنگ می کند و به زبان طراحی تزئین می کند، آن رابط کاربری است.
رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) چیست؟
رابط کاربری به نحوه ارائه سایت، محصول، برنامه یا … اشاره دارد. وقتی کاربر وارد سایت شما می شود، باید از نظر بصری جذاب باشد و بتواند کادر جستجو، منو، صفحات دستی و … را به راحتی پیدا کند. سایت Pinterest نمونه خوبی از طراحی UI است. این سایت برای جستجوی عکس، اینفوگرافیک، وکتور و … استفاده می شود. حتی اگر اولین باری باشد که به این سایت سر می زنید، به راحتی کادر جستجو را پیدا کرده و به سرعت پورتال های عضویت و سایر ویژگی ها را مشاهده خواهید کرد. سایت هایی که رابط کاربری خوبی ندارند سوالاتی مانند این در ذهن کاربر ایجاد می کنند: نام ثبت لینک کجا قرار دارد؟ کجا می توانم مرا پیدا کنم؟ کدام قسمت از سایت با تماس با پشتیبانی انجام می شود؟
تجربه کاربری در واقع به تعامل بین کاربر و سایت گفته می شود. هر کسی که تجربه کاربری طراحی می کند باید مطمئن باشد که کاربر در تعامل با سایت مشکلی نخواهد داشت و می تواند پاسخ مناسب را بیابد. هر کسی که طراحی UX انجام می دهد باید در وب سایت یا برنامه ای که در شرف ایجاد است تحقیق کند، در مورد رقابت، ویژگی ها و قابلیت های آن تحقیق کند، سایت را به صورت دستی انتخاب کرده و قالب بندی کند. پس از تحویل وایرفریم نوبت به تست و اصلاح تجربه کاربری می رسد و در مرحله دوم وایرفریم به صورت ماکت آماده می شود. در این مرحله طراحی UX تکمیل شده و مرحله بعدی بهبود و زیباسازی محصول (سایت، اپلیکیشن، نرم افزار) است.
پیشنهاد ما برای شما، مقالات تجربه کاربری چیست؟ را مطالعه کنید.
اهمیت ارتباط و تجربه کاربری در تجارت چیست؟
هر کسب و کاری برای معرفی خود در بازار و ارائه اطلاعات لازم به مشتریان خود به یک محصول، وب سایت یا اپلیکیشن نیاز دارد. شرکتهای بزرگ هزینه زیادی برای رابط کاربری و تجربه کاربری میپردازند، زیرا تجربهای را دریافت میکنند که مانند یک رابط کاربری است که کاربر را به سمت خود میکشد.
سایت هایی که رابط کاربری خوبی ندارند، در عین ورود کاربر، مشتری را تحویل می دهند. هر چقدر هم که تولید محتوای حرفه ای انجام دهید، اگر رابط کاربری خوبی نداشته باشید، نمی توانید در هیچ سایتی بمانید و ترافیک سایت شما افزایش پیدا نمی کند. گوگل این رفتار کاربران را تشخیص می دهد و امتیاز منفی را برای شما در نظر می گیرد.
شما در حالی که رابط کاربری و تجربه کاربری بهتری داشته باشید، یعنی بتوانید خدمات و یا محتوای با کیفیتی داشته باشید و به بهترین نوع ارایه دهید، می توانید مشتریان خود را ثابت نگه داشته و روز به روز در حال افزایش باشید.
هدف همه کسب و کارها فروش بیشتر و افزایش مشتریانشان است. مشاغل و مشاغلی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند باید به تجربه کاربر و رابط کاربری اهمیت بیشتری بدهند. زیرا هر کاربر می تواند یک مشتری بالقوه برای کسب و کار خود باشد.
تفاوت های اصلی بین تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
قبل از اینکه به سراغ بیان کردن تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری برویم خوب است بگوییم، که ux و ui رابطه خیلی مستقیمی با هم دیگر دارند، و یکی از بخش های رابط کاربری را تجربه کاربری تشکیل داده است. بنابراین، طراحی تجربه کاربر و ارتباط کاربر باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا به نتایج خوبی دست یابند.
تجربه کاربر به دنبال ارائه یک سفر کاربر خوب به کاربر است. اما رابط کاربری بر روی ظاهر و استفاده از محصول تمرکز دارد.
تجربه کاربر یک فرآیند طراحی با جنبه های قابل پیش بینی است. اما رابط کاربری بیشتر پس از نمایان شدن و قابل مشاهده بودن عناصر طراحی می شود.
رابط کاربری مانند یک پل و مسیری است که شما را به جایی که می خواهید می برد. تجربه کاربری زمانی است که احساس می کنید به آنچه می خواستید رسیده اید.
رابط کاربری بر روی محصول و تجربه کاربری در مسیری که کاربر قرار است طی کند تمرکز دارد.
تجربه کاربری، همه تجربیاتی که یک شخص در تعامی با یک محصول دارد، ولی در حالی که رابط کاربری تمامی تعامل کاربر با محصول را مربوط می شود.
وظایف طراح رابط کاربری (User Interface) چیست؟
برندسازی و توسعه نام تجاری (برندینگ)
توسعه گرافیک
راهنمای استفاده
خط داستان
تحقیق در مورد مشتری
تحقیق طراحی، پاسخگویی و تعامل))
نمونه سازی UI
پیاده سازی با توسعه دهنده
شما برای افزایش اطلاعات خود می توانید مقاله ای رابط کاربری چیست؟ را مطالعه کنید.
وظایف طراح تجربه کاربری (User Exprience) چیست؟
محتوا و استراتژی
تحلیل مشتری
تجزیه و تحلیل رقبا
ساختار محصول، نمونه اولیه استراتژی و قاب سیمی))
نمونه سازی
توسعه، برنامه ریزی، وایرفریم))
تجزیه و تحلیل و اجرا
هماهنگی با توسعه دهندگان
پیگیری اهداف و ادغام
چیزی که باعث ایجاد یک تجربه کاربری خوب می شود این است:
وضوح: طرح باید ساده و واضح باشد. این اصل را نباید با مینیمالیسم اشتباه گرفت. پردازش نماد با گفتن کوتاه و مفید متفاوت است.
سازگاری: سازگاری و ساختار به کاربر احساس امنیت می دهد.
کارایی: حرکت کاربر را در سایت آسان می کند
آشنایی (Familiarity): آشنایی با استفاده از راهکارهای رایج و به یاد ماندنی.
انعطاف پذیری: طراحی باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند به خوبی از آن در هر وسیله ای استفاده کند.
سخن نهایی لندگراف
در نهایت فراموش نکنید که محصول شما (سایت، اپلیکیشن، نرم افزار) نیروی محرکه یک تجربه کاربری هدفمند و کاربردی است و تلاش می کند تا بهترین کیفیت ممکن را برای کاربر فراهم کند. رابط کاربری نیز یک سر هنری و گرافیکی است و با عناصر کار می کند و تلاش می کند بهترین ظاهر و جذاب ترین طراحی را ارائه دهد که گویا باشد و مخاطب را جهت دهد. به یاد داشته باشید که UI و UX درآمد را افزایش می دهند و تنها هزینه برای UI و UX در واقع نوعی سرمایه گذاری روی محصول است. تعداد افراد درگیر در طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری مهم نیست. شما ممکن است از یک شخص برای طراحی، تجربه کاربری و رابط کاربری استفاده کنید، در هر صورت، باید در نظر داشت که یک محصول باید تعادلی بین هر دو جنبه استحکام و پایداری ایجاد کند.
محبوب ترین های لندگراف: فتوشاپ آنلاین – داوینچی ریزالو چیست؟ – ترانزیشن چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید