برای طراحی لوگو چه سوالاتی از مشتری بپرسیم؟
بیشتر افراد بخاطر نداشتن مهارت در ارتباط با مشتری در کار خود شکست میخورند حتی دیده شده که بعضی از افراد در حوزه خود بسیار تخصصی کار میکنند و در همه قسمت ها یک متخصص تمام هستند ولی بلد نبودن طریقه بازاریابی و ارتباط با مشتری این افراد را در گرفتن پروژه ناتوان کرده است و اما در مقاله ی امروز لندگراف “برای طراحی لوگو چه سوالاتی از مشتری بپرسیم؟” به شما چند نمونه از این سوالات را رو میگوییم تا بتوانید طریقه ارتباط با مشتری را پیدا کرده و در کار خود موفق شوید.
اگر یک توضیحات کامل با نکات حرفه ای درباره لوگو میخواهید پیشنهاد مقاله ی لوگو چیست؟ را مطالعه کنید تا یک اطلاعات کامل درباره لوگو داشته باشید.
ارتباط با مشتری
در پایه دهم کتابی به نام الزامات محیط کار وجود دارد که طریقه ارتباط با افراد را یاد میدهد و اداب و احترام و عمل های غیرمجاز در برابر انواع افراد را میگوید در واقع ارتباط نقش مهمی در زندگی انسان دارد و با یک ارتباط صحیح میتوان یک رابطه طولانی و بلندمدت مفید را ساخت بخاطر همین بیشتر افرادی دوستان اشنایان نزدیکی دارند و تمامی این افراد مورد احترام خاصی قرار میگیرند و اگر کمی به نحوه حرف زدن شروع صحبت و ارتباط گرفتن این افراد دقت کنید میبینید که شما را به سمت خودشان جذب میکنند.
اگر میخواهید تازه وارد حوزه ی ساخت و تولید لوگو شوید بهتر از حقوق و دستمزد های انواع پروژه هارا بفهمید برای اینکار مقاله ی درامد طراح لوگو در 2024 را برای شما اماده کرده ایم.
نحوه ارتباط با مشتری
وقتی یک مشتری به سراغ شما می آید و از شما درخواست یک کاری میکند از همان ابتدا باید شروع به ساخت یک رابطه قوی با ارتباط مناسب بکنید برای اینکار بهتر است ابتدا با ادب احترام تمامی سوال هایی که مشتری از شما خواسته است را پاسخ دهید و سپس بعد از جلب رضایت مشتری شروع به پرسیدن سوالات کنید.
چه سوالاتی باید از مشتری بپرسیم ؟
1 – هزینه ای که برای ساخت لوگو در نظر دارید چقدر است؟
شما باید نسبت به هزینه ای مشتری در نظر دارد کار های پیشنهادی را تحویل مشتری بدهید و اگر درخواست او بیشتر بود از اون درخواست افزایش بودجه کنید.
2 – در چه مدت زمانی میخواهید لوگوی خود را تحویل بگیرید؟
ابتدا از مدت زمان مشتری آگاه شوید و اگر میتوانستید در طی این مدت پروژه را تحویل دهید آن را قبول کنید و در غیر اینصورت اگر مدت زمان مشتری پیشنهادی مشتری بیشتر از حد توان شما بود یک تاریخ دقیق و نزدیک به تاریخ مشتری به او ارائه دهید بهتر است اینکار را به شرح دلیل بکنید.
3 – نام برند یا شرکتی که قصد ساخت لوگو برای آن دارید چیست؟ و اگر مفهوم خاصی دارد آن را توضیح دهید.
نام برند و مفهوم آن را از مشتری جویا شوید تا بتوانید یک لوگو با تمامی جزئیات درست کنید.
4 – یک توضیحات راجب برند و شرکت خود شرح دهید؟
از مشتری توضیحات کاملی از شرکتی که میخواهید برای آن لوگو بزنید بگیرید دانستن تمامی نکات مانند تاریخ تاسیس و … میتواند به شما در ساخت لوگو کمک کند.
5 – شرکت شما چه محصولاتی را تهیه و ارائه میدهد؟
شما باید با پرسیدن این سوال یک لوگوی مرتبط با محصولات ارائه شده بسازید و دانستن جواب این سوال مهم است.
6 – رقبای شرکت شما چه کسانی هستند و دلیل محبوبیت آنها چیست؟
رقبای شرکت را از مشتری بپرسید و شروع به تحقیق راحب آنها کنید هرچقدر اطلاعات شما بیشتر باشد میتواند یک لوگوی با کیفیت تری بسازید.
7 – آیا شرکت شما نقاط ضعفی دارد و اگر دارد چه نقاط ضعف هایی را در شرکت خود میبینید؟
نقاط ضعف شرکت را بررسی کنید و سعی کنید از این نقاط ضعف در لوگو استفاده نکنید.
8 – نقاط قوت چطور ؟
نقاط قوت را نیز بررسی کرده و یک لوگوی پر جزئیات بسازید.
9 – بازاریابی شما چگونه است و کجا بازاریابی میکنید؟
از بازاریابی شرکت اطلاعات کسب کنید جاهایی که قصد تبلیع در آنجا را دارند را بدانید.
10 – قصد استفاده از لوگو را در کجا دارید ایا میخواهید روی پوستر یا مجله و … استفاده کنید؟
دانستن این مورد به شما کمک میکند که لوگو را مرتبط با محل استفاده آن بسازید برای مثال برای روی پوستر میتواند لوگو را پرجزئیات تر کنید چرا که قصد استفاده از آن را روی سایز بزرگتر دارند.
اگر دوست ندارید در اول کار خود هزینه ای زیادی برای طراحی لوگوی پرداخت کنید، حتما مقاله ای سایت های ساخت لوگوی رایگان را مطالعه کنید، تا بتوانید لوگوی رایگان برای شروع کسب و کار خود داشته باشید.
11 – بنیان گذران شرکت شما چه کسانی هستند و دلیل اصلی تاسیس این شرکت چیست؟
دلایل اصلی تاسیس شرکت را بفهمید و از آنها در لوگو استفاده کنید.
12 – ایا اهداف خاصی برای بلندمدت دارید؟ این اهداف را شرح دهید.
حتما تا حد امکان اهدافی که شرکت دارد را بفهمید و با اطلاعات کسب شده یک لوگوی با کیفیت بسازید.
13 – شخص شما به چه نوع لوگو هایی علاقه دارید؟
علاقه مشتری به انواع لوگو هارا بفهمید و اگر ممکن بود از این نوع لوگو ها استفاده کنید و اگر ممکن نبود نوع لوگوی خود را به مشتری پیشنهاد دهید و با دلایل کامل توضیح دهید که چرا میخواهید از این نوع لوگو استفاده کنید.
14 – انتظاراتتان از یک لوگو چیست؟
انتظارات مشتری را بررسی کنید و از این اطلاعات روی لوگو استفاده کنید.
15 – چه قسمت هایی از لوگو رقیب هایتان را میپسندید یا دوست ندارید؟
لوگو های رقیب را بررسی کنید و با نشان این لوگو ها به مشتری قسمت های که دوست دارند را بفهمید و از این قسمت ها استفاده کنید و برعکس اگر از جایی خوششان نمیاید از آن قسمت ها استفاده نکنید.
16 – رنگ های مورد علاقه شما چیست؟
هر انسان به رنگ های خاصی علاقه دارد از مشتری رنگ هایی که دوست دارد را بپرسید و تا حد امکان از این رنگ ها استفاده کنید و اگر رنگ هایی که میگوید مناسب لوگو نبود رنگ های خود را با دلایل کامل پیشنهاد دهید.
17 – مرکز شرکت شما کجاست؟
دانستن مرکز شرکت باعث میشود بتوانید لوگو را با مرتبط با عوامل محیطی و طبیعی آن منطقه بسازید برای مثال برای اگر شرکت در بندانزلی بود از عواملی مانند دریا ساحل و … در لوگو استفاده کنید.
18 – اکثر مخاطبان شرکت شما چه جنسیتی دارند؟
دانستن این مورد میتواند بسیار مهم باشد چرا که فهمیدن مخاطبان شرکت باعث تولید یک لوگوی بهتر میشود.
19 – مخاطبان شما در چه رنج سنی قرار دارند؟
همچنین مثل مورد قبلی این سوال نیز مهم است و دانستن رنج سنی مخاطبان شرکت باعث میشود لوگو را مناسب با آن رنج سنی بسازید تا در جذب نیز موفق تر عمل کند.
20 – شرکت خودتان را از زبان یک مشتری شرح دهید.
از مشتری بخواهید که نظرات مردم درباره شرکت را بگویید و همچنین از زبان یک مخاطب شرکت را کامل شرح دهید و تمام سوال هایی که قبلا پرسیدید را کامل جمع بندی کند.
بعد از فهمیدن سوالات باید گام ها و نکات مهم طراحی اصولی لوگو را بلد باشید اگر قصد یادگیری این نکات بصورت اصولی را دارید پیشنهاد میکنیم مقاله ی 8 گام مهم برای طراحی اصولی لوگو را مطالعه کنید.
نکات مهم
در لیست بالا 20 تا از سوالاتی که باید از مشتری بپرسید را گفتیم این که در چه زمانی چه سوالی را بپرسید نیاز دانستن تکنیک های روانشناسی است و پیشنهاد میکنیم برای ایجاد یک ارتباط قوی این تکنیک را تا حدی یاد بگیرید و همچنین در قدم اول قبل از پرسیدن سوالات نحوه ارتباط خود با مشتری را مشخص کنید از مشتری بپرسید که دوست دارید به چه صورت حرف بزند چت یا تماس تلفنی اینکار باعث حرفه ای نشان دادن شما میشود و تا حدی خیال مشتری بابت سپردن کار به شما را راحت میکند با اینکار قدم اول یک ارتباط قوی را برمیدارید و حواستان باشد که سوال های زیادی را نپرسید اگر احساس خستگی در مشتری را دیدید سریعا سوال پرسیدن را توقف کنید یا در صورت رضایت داشتن مشتری ادامه سوالات را به یک وقت دیگر موکول کنید.
سخن پایانی
در این مقاله به نحوه ارتباط انواع سوالات و نکات مهم اشاره کردیم با رعایت نکاتی که گفتیم میتوانید یک رابطه مفید و یک ارتباط قوی با مشتری داشته باشید و حتی اگر در ارتباط گیری موفق عمل کنید باعث رضایت و خوشحالی مشتری خواهید شد و اینکار باعث میشود که اسم شما دست به دست شده و درامد و کارهایتان زیادتر شود امیدواریم بتوانید از این مطالب استفاده کنید.
اگر دوست دارید با بهترین نرم افزار های طراحی لوگو آشنا شوید، حتما مقاله ای 6 تا از برترین نرم افزار برای طراحی لوگو را مطالعه کنید، تا با بهترین نرم افزار های طراحی لوگو آشنا شوید.
دیدگاهتان را بنویسید